Svar: Svagt spisende og lange lurer II

27. februar 2017

Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære L-S

Tak for dit brev, dejligt at høre, at du kunne bruge mit sidste svar :)

Jeres datter må meget gerne tage sin lange lur om formiddagen og så tage en kort middagslur, det er helt okay. Og du kan egentlig selv vælge, om du vil amme hende før formiddagslur eller før middagsluren - jeg synes det må vurderes ud fra, hvordan du fornemmer, at hun vil trives bedst - hvornår et mellemmåltid bedst kan erstatte amningen - og hvornår hun i øvrigt ellers ammes. Hvis hun får de 4 amninger i døgnet, så er hun dækket fint ind.

MEN, når det er sagt, så tænker jeg dog, at der kan være nogle fordele ved, at du ikke ammer hende før formiddagsluren, men i stedet ammer hende før middagsluren. Jeg tænker, at hvis hun er ammet tidlig morgen, så kan hun naturligt bedre undvære formiddagsamningen, og hvis hun ikke ammes før sin formiddagslur, så vil hun måske af sig selv begynde at sove en lidt kortere formiddagslur, og ammes hun så før middagsluren, vil den måske blive lidt længere. Så i stedet for at hun som nu sover 2.5 time om formiddagen og 40 minutter om eftermiddagen, så vil hun måske begynde at kunne sove 2 timer om formiddagen og en time til middag...

Samtidig kan en amning om eftermiddagen også nogle gange gøre, at det er lettere for hende at undvære amningen om natten. Nogle gange oplever man, at amning om eftermiddagen bedre erstatter amningen midt nat - altså at når hun fyldes lidt ekstra op sidst på dagen, så sover hun også lidt bedre igennem om natten. Derudover kan det måske gøre det lidt lettere for dig at putte hende til middagsluren, hvis hun her ammes først. Det kan også tale for at amme hende eftermiddag i stedet for formiddag...

Du skriver, at hun nogle gange vågner op efter en times tid, og du spørger, om du skal tage hende op det - det skal du ikke, hvis hun kan beroliges og let komme videre i søvnen med dine hænder, kærtegn, at du lige triller hende lidt eller lignende, så har hun brug for at du lige hjælper hende videre i søvnen. Men hvis hun vågner, ligger og kikker og tydeligvis ikke virker til at have brug for at sove mere eller hvis hun er ked af det og protesterer voldsomt mod søvnen, så vil det være fint at tage hende op. Og det kan godt ændre sig, hvis du ikke ammer hende før luren - men det må du se hen af vejen...

Det vil sige, at hendes dagsplan så kan se således ud:

Tidlig morgen 05: ...

Annonce

... Ammes og sover videre og skal ikke ammes igen, når dagen begynder. Her skal hun i stedet tilbydes morgengrød.

Morgen 7.30-8: Tilbydes bløde frugtbåde i hånden, som hun selv kan sidde og gumle på, og du følger efter med lidt grød, vand af kop.

Formiddag 9.30: Tilbydes igen bløde frugtbåde i hånden, som hun gumler på og du følger efter med lidt frugtmos eller bærmos. Det kan være lidt mos fra glas, eller frugtsmoothies til babyer, det er fint at variere. Vand af kop.

Puttes til formiddagslur - og jeg synes, du skal forsøge ikke at amme hende her, men lade formiddagsmåltidet erstatte denne amning. Og så må du se, hvor lang tid hun så sover derefter. Hvis hun kan sove et par timer er det helt okay:)

Frokost 13 - frokosten bliver naturligt senere, fordi hun sover længere om formiddagen og det gør ikke spor: Tilbydes agurk, ristede rugbrødsbjælker eller lignende i hånden og du følger efter med lidt grøntsagsmos med kød eller fisk. Må også gerne fortsat få små bidder af kød, som nu - men lidt på en ske ved siden af vil være rigtig godt. Det kan være mos fra glas eller det kan være rester fra aftensmaden. Hvis du f.eks. har en kartoffelbåd eller andre rester af grøntsager fra aftensmaden kan du også give hende dette som gnavemad. Vand af kop.

Eftermiddags-mellemmåltid kl ca 15: Tilbydes igen lidt frisk frugt og bær i hånden, og du følger efter med lidt grød med frugtmos som topping, vand af kop.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Ammes og puttes til middagslur derefter

Tidlig aften 17: tilbydes lidt ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gnave på imens du laver aftensmaden klar.

Aften 18: Udgangspunktet mere og mere jeres mad - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta... Det er fint med lidt mad i hånden, som hun selv kan sidde og gumle på eller du kan give hende små bitte bider ind i munden, men det er også vigtigt med lidt på en ske. Lad hende gerne få f.eks. lidt smørsovs sammen med mosede grøntsager eller du kan lave ærtesovs, gulerodspure eller lignende som du serverer sammen med lidt af maden og på den måde får lidt mos i hende...

Ammes og puttes til natten ca kl 19.30-20

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster. Puttes herefter i egen seng og skal sove uden mælk til næste morgen tidlig, hvor hun så ammes igen...

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Rød numse

De fleste børn får ind imellem en rød numse fordi urin og afføring irriterer huden. Nogle børn mere end andre.

For at forebygge rød numse, er det vigtigt at skifte bleen tit og brug af salver og cremer bør altid holdes på et minimum. Lad barnets hud lufttørre og brug kun mild sæbe, når der er afføring ellers vil rent vand de fleste gange være nok.

Tør numsen grundigt også i folderne og brug f.eks. en føntørrer til at lufttørre huden med, men pas på den ikke bliver...

Læs mere i Babylex

Proprioceptive sans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Den proprioceptive sans kaldes også muskel-ledsansen, stillingssansen og den kinæstetiske/bevægelsessans. Denne sans er kroppens evne til at opfatte bevægelse, muskelkraft, kropsstilling, og det sker ved hjælp af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej

Så er Viggas mor på banen igen og sidder her med smil på læben og tænker over at du fik ret igen..... du har en fantastisk brevkasse og jeg ville være helt lost uden den :))

Tak for en dejlig brevkasse og undskyld jeg ikke kan gøre mine breve kortere :))

Med venlig hilsen
Viggas mor